PeriSai KoMuniTi ®™

Pada suatu malam yang hening, sambil menikmati sebotol ginger beer,maka dengan gegak gempita gelak kami terciptalah blog keramat PERISAI KOMUNITI!


Blog-blog Komuniti
Pengumuman Komuniti..!!!
Sesiapa yang mahu link blog nye di link kan di dalam blog kami, hendaklah menyatakan link tersebut di dalam chatbox di atas.. dengan sedaya upayanya akan kami updatekan link2 anda, sekian...yang bertanggungjawab, Muhammad Amar Amdan
Poll Komuniti
Other things
APE APE SAHAJA
Other things
APE DAA
Thursday, December 18, 2008
Jemay si perantau mencari Budu..
Pagi yg hening dicemari dgn bunyi tapak kaki si pemakai selipar jepun purple. Aku baru je balik futsal tatkala disergah seorang pemuda yg dari gayanye nampak seperti pemuda kelantan yg baru pulang dari memancing ikan. Berikut adalah sesi temu bual bersama jemay dari blog G dan A.

Jemay: Semekom bang!
Amar: w'salam!
Jemay: nama aku Jemay.. aku ni suka bertanye, maka abang akan ditanya oleh aku berkali-kali.. bukan ape bang, aku tgk blog2 skang sume nye makin sunyi.. kalau blog sunyi, sunyilah hidup aku bang..
Amar: kesian ye..ok tanyelah..oh ye, panggil amar cukup la..
Jemay: aku takde soalan sebenarnye, kertas soalan tertinggal masa singgah beli budu kat pasar tadi..
Amar: habis, nak tanye tak?
Jemay: aku tanye pasal topik rokok nak?
Amar: boleh.. jgn lecture pasal stop isap rokok dah..(light satu rokok)

Jemay: ko start isap rokok bila?
Amar: 1st rokok aku isap aku ingat lagi masa tu aku umur antara 9-11 tahun..jiran kitorang masa rumah lama kat ampang hilir Indon, siap ade meja snooker lagi..pastu bila balik dari indon je diorang bwk byk carton gudang garam bagi bapak aku, aku cilok satu dlm stor pastu amik sepam..terbatuk2 gak aa..oh pastu lagi satu member nakal aku dtg rumah pastu isap rokok kat luar, fawaz nama dia.. aku try sepam je.. tu kira start isap rokok ke?
Jemay: ntah lah.. kalau ikut piawai yg cikgu aku pesan, mmg tak layak cerita tu..
Amar: hmmmm ye ke.. kalau camtu aku rasa aku start isap rokok masa kat MMU dulu..time tu aku ade masalah tido..pastu aku singgah bilik member aku, Kimi nama dia.. somehow, isap rokok boleh buat aku ngantuk time tu..so bila aku takleh tido je, aku gi bilik kimi pow sebatang..

Jemay: bila ko btul2 isap rokok?
Amar: aku start bergiat aktif masa kat Brisbane aa..dgn cuaca sejuk nye, layan sepam dua je mula2, pastu sangkut..sampai skang pun aku taktau kenapa aku start..mungkin pengaruh rakan2 sebaya la aku camni.. maklumlaaa nak blend in with the crowd..

Jemay: oh tu la.. aku pun ade gak dgr org2 ckp isap rokok time winter mmg layannnn... ape rokok kegemaran ko?
Amar: masa aku baru2 start, aku isap marlboro merah.. pastu lama2 tak rasa ape, aku pindah gi dunhill merah plak..lekat sampai skang.. masa zaman student kat oz dulu, duit sengkek skit, so isap la rokok murah..13 dollar boleh dapat 40 batang tak silap aku..aku penah isap rokok Peter Jackson merah..pergh, ni bapak keras nye..sape isap rokok ni selalu sgt mmg nak mintak sakit tekak..pastu tak tahan, aku pindah ke Longbeach kuning..org melayu panggil Pantai Panjang.. oh yg paling gawat masa aku isap rokok gulung sendiri nye..nak pikirkan balik, gila daif gak zaman2 tu.. tobacco dia guna jenama Dums biru.. lama gak nak master skill menggulung rokok nih.. yg sial nye bila filter ade tobacco ade, tapi kertas rollies plak takde..time tu aa jadi cam mat ganja selongkar barang kemas mak sendiri.. meronta2 gak aah cari rollies.. last2 potong sendiri je kertas..lain gak rasa..hahaha.. kalau dah sampai buntu takde rokok, pow rokok org lah..dlm byk2 rokok, rokok pow ni lah yg paling sedap..pasal free!

Jemay: gile ahh..macam tukar2 awek..rokok keretek tak minat?
Amar: kadang2 je.. dulu aku slalu pow member indon aku, Pinto, rokok Dji Sam Soe..peghh ini rokok mau 15 minit nak habiskan..macam isap cigar lah.. pastu dulu kadang2 ade gak aku pow driver mak aku nye gudang Garam..skali skale nak merasa..

Jemay: brape batang rokok ko isap sehari..
Amar: tgk keadaan gak, kadang2 1 kotak aku boleh tahan 3 hari.. paling awal habis pun 2 hari aa..average 10 sehari..peghhhh gile gak sbenarnye 10 kali sehari..!
Jemay pegh nate beghuk! tiap minggu RM30 habis..sebulan dah RM120! setahun?? huuh..
Amar: tu ah..aku rasa kalau kerajaan naik sampai RM10 sekotak, mmg aku stop aa kot.. harapan..

Jemay: tak penah pikir nak stop ke?
Amar: hmmmmph..penah laaa.. paling lama pun sebulan dua je..pastu stress, isap balik.. skang ni pun, everytime isap aku pikir nak stop tapi esok lusa beli lagi sekotak..tapi mmg betul, rokok ni meredakan stress gak.. time2 stress la paling best isap rokok.. sap kok luuuuuuu.. bak kata rempit..

Jemay: pandai ko selitkan bidalan rempit dalam ayat2 ko.. kagum melihat..ape pengalaman manis ko bersama rokok?
Amar: banyak tak terkata.. pendek kata nak telan pahit nak dibuang sayang.. haa gitu lah kata org melayu..
Jemay: amboiii.. seloka pantun semua keluar..
Amar: ade one time tu, masa bapak aku offer aku the 1st time..hehehe.. masa tu dia dah budget dah aku mula merokok.. pastu dan dan je dia offer aku sebatang Dunhill Light.. dgn bangganye aku ckp, "takpe ayah, dah ade dah" huuuuuuuuuuuuuuu..macho... tu petanda nye aku dah dapat lesen merokok depan bapak aku..hahah..sampai skang adik2 aku pun tak dapat lesen sebesar itu..haha..adik2 aku sampai skang sorok2 lagiisap rokok..haha..

Jemay: macho lah abang ni..macam brad pitt!
Amar: yess (angguk sambil hembus asap dan buang puntung rokok)

Jemay: bile lah rasa2 ko ni nak stop?
Amar: tah la..aku pun taktau nak ckp..nak try byk kali dah..cuma temptation dia byk..lepak mamak takat minum ngan makan je rasa kosong plak.. aku pun dah menyampah sebenarnye ngan rokok..tapi benda tu laaa aku cari masa berak dan lepas makan.. hishhh..
Jemay: ko tanak try nikotin patch ke?
Amar: aku cam tak pecaya je benda2 ngarut2 ni.. tak penah aku tgk org pakai dan berjaya.. in fact, tak penah aku tgk org pakai pun!

Jemay: camne keadaan kesihatan ko skang? ade tanda2 rokok ni bahayakan kesihatan ko?
Amar: hmmm so far takde aa..tapi ade gak bila aku start batuk2, aku stop aa dua tiga hari..pastu dah ok, start balik..pasal stamina tu aku kurang pasti aa..aku kadang stamina lebih gak dari org yg tak isap.. so aku taktau aa nak ckp camne..tapi one day aku rasa aku akan stop gak.. kalau dah ade anak bini kot..hahah..

Jemay: molek benar lah tu.. ok lah..mintak diri dulu.. aku nak kacau blog lain pulak.. oh ye, kalau ko jumpa Mapen, ckp dia aku pun nak interview dia nanti.. last skali, ade ape2 pesanan?
Amar: kalau boleh, stop la isap rokok, aku betul2 rasa kalau member sekeliling aku stop, aku pun stop, takde aa rokok org nak pow2..betul tak kawan2 perokok?? haha..

Jemay pun berlalu pergi menggalas beg sampan tiup nye.. gaya dia berjalan berlenggang lenggok seperti Fatimah pergi membeli telur angsa.. ntah ape lagi gelagat Jemay selepas ini.. kita semua tak tahu.. sama2 kita fikirkan..
posted by gingerbeer @ 5:21:00 AM  
3 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
Kami

Nama Kod: gingerbeer
Lokasi: brisbane, queensland, Australia
Pasal Kami: About us! These are a few things that we have in common: 1983 * Ampang * Brisbane * Arsenal * Gingerbeer(bundaberg) * Rock kapak * Soccer * Knee Injury * Staying up late (nous aimons le nuit) * Perisaikomuniti * Bukan Gay * Lelaki Tulin * Muslim * Baligh
untuk kterenagan lebih lanjut...
Pos-pos Komuniti
Arkib Komuniti
Link Komuniti
Template by

Free Blogger Templates